tablet 5

Tablet-nek, voorkomen is beter.

Tablet-nek, voorkomen is beter.

IPad, Tablets, Mobiele telefoons, tegenwoordig zijn deze gadgets niet meer weg te denken uit onze leefstijl. Velen van ons zullen uren per dag bezig zijn met deze apparaten en vooral onder jongeren is het een hot item. De ‘tabletnek’ was een aantal jaren geleden nog onbekend, maar vooral bij kinderen en jongeren van 8 tot 18 jaar zien we een toename in lichamelijke klachten: ongeveer 40% van deze groep heeft wel eens last van nekklachten! Een zorgwekkend hoog percentage. Daarnaast krijgen ook steeds meer ouderen nekklachten door het gebruik van hun telefoon of tablet.

Oorzaken tabletnek : Veel mensen buigen hun hoofd te ver naar voren als ze op een tablet of een telefoon kijken. Dat komt doordat tablets vaak plat op tafel of op schoot worden gelegd. Dit zorgt voor een onnatuurlijke kijkhoek. Het hoofd trekt dan te hard aan de nekspieren en dat zorgt voor nekklachten. Een hoofd weegt gemiddeld zo’n 5 kilo. Echter, wanneer we de nek buigen in een hoek van 45 graden neemt de druk op de nekwervels toe en staat het gewicht van het hoofd zelfs gelijk aan zo’n 22 kilo! Niet zo vreemd dat deze onnatuurlijke houding voor nekklachten zorgt…

Symptomen tabletnek: Het woord ‘tabletnek’ suggereert dat iemand alleen nekpijn ervaart. Dat is echter niet waar. Mensen die een verkeerde houding aannemen bij het kijken op hun telefoon en tablet kunnen last krijgen van verschillende soorten klachten. Symptomen de bij een tabletnek kunnen voorkomen zijn:  nekpijn, rugpijn, pijn in één of beide armen, pijn in de schouders, last van de ogen, hoofdpijn e.d.

Nekpijn bij kinderen: Een verkeerde houding is extra schadelijk voor kinderen. In het ergste geval kunnen kinderen een zogenaamde ‘bochel’ ter hoogte van de nek krijgen. Dit is voor kinderen extra schadelijk omdat ze nog in de groei zijn en de wervelkolom zou door deze foute houding in een onnatuutlijke stand kunnen groeien. Hierdoor kunnen zeker op latere leeftijd klachten ontstaan. Het voorkomen van klachten bij deze groep is erg belangrijk.

Voorkomen tabletnek

  • Zit rechtop met de schouders ontspannen en hoofd ook rechtop.
  • Wissel houdingen af, kinderen kunnen ook goed op hun buik liggen.
  • Beweeg de smartphone of tablet naar het hoofd toe en niet het hoofd naar het apparaat.
  • Gebruik een tabletstandaard en een apart toetsenbord, hierdoor zit het apparaat meer op ooghoogte en kan de nek ontspannen blijven.
  • Gebruik de tablet of telefoon niet te lang achter elkaar, zet een tijdslimiet, na zo’n 45 minuten even iets anders doen. Er zijn bijvoorbeeld ook programma`s te downloaden die wijzen op het nemen van een pauze.
  • Als de tablet op schoot ligt, trek de knieën dan omhoog of leg een kussen onder het tablet. Dat zorgt ervoor dat uw beeldscherm hoger en dichterbij uw gezicht komt.
  • Ondersteun de nek en schouders van kinderen bij gebruik van de apparaten. Doe dit door ze bijvoorbeeld in de bank te laten liggen.
  • Gebruik Smartphones met een hoog contrast en groot beeldscherm, dit kost minder inspanning voor de ogen en daardoor is het meer ontspannen en voorkomt overbelasting.

Schakel hulp in van een oefentherapeut voor adviezen over de juiste houding

Tags: No tags

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *