syndroom van TIETZE

Syndroom van Tietze

Syndroom van Tietze

Kraakbeen is veerkrachtig weefsel. Het verbindt je borstbeen met je sleutelbeen en ribben. Het kraakbeen zorgt ervoor dat je borstkas kan bewegen als je in- en uitademt. Bij het syndroom van Tietze is het kraakbeen van één of enkele ribben ontstoken. Het syndroom van Tietze, ook wel costochondritis genoemd, wordt gekenmerkt door het ervaren van een drukkende en/of stekende pijn ter hoogte van het borstbeen en de ribben. De meeste pijn wordt ervaren bij de 2de, 3de of 4de rib. Door een verhoogde druk van de rib naar het borstbeen ontstaat er een irritatie en later een ontsteking en dat geeft de pijnklachten. Het belangrijkste symptoom, een vervelende stekende pijn op de borst, kan het angstig en onrustige gevoel geven dat er iets mis is met het hart.

Je kunt het syndroom van Tietze herkennen aan de volgende symptomen:

  • Pijn op de borst ter hoogte van het borstbeen. Dit kan een felle, stekende pijn zijn die aanvalsgewijs voorkomt, maar ook een zeurende pijn die gedurende de dag steeds erger wordt:
  • Drukpijn op de ontstoken kraakbeenverbinding:
  • Hoesten, niezen of diep inademen is pijnlijk:
  • Soms uitstralende pijn naar de ribben, de arm, de schouder of de buik.

Oorzaken
Naast een verkeerde houding kan het syndroom van Tietze ook mogelijk veroorzaakt worden door:

  • een verkeerde houding. Denk hierbij aan een houding met een wat gebogen rug en de schouders naar voren:
  • Langdurige inspanningen en bewegingen die de borstkas ver uitzetten en daardoor de ribben verplaatsten, zoals diep ademen, liggen, buigen, veelvuldig schrapen van de keel, hoesten, niesen en zware lichamelijke inspanning:
  • Trauma, zoals een klap of stoot tegen de borst;
  • Ongewone (al dan niet zware) lichamelijke inspanningen;
  • Een zwangerschap;
  • Infectie van de bovenste luchtwegen.

Behandeling

De klachten gaan over het algemeen vanzelf weer over. Er zijn oefeningen die gedaan kunnen worden die de klachten van het Syndroom van Tietze verlichten. Daarmee verdwijnt het syndroom niet, maar maakt het wel draaglijker op het moment dat er een aanval van pijn komt. Dit zijn vooral ademhalingsoefeningen, rekoefeningen en houdingsoefeningen.

Voor meer informatie en/of behandeling kunt u contact opnemen.

 

Tags: No tags

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *